داده پردازی آرین سیستم | نرم افزار ERP | Automation | BPMS
عضویت در خبرنامه

مدیریت فرآیند

مدیریت فرآیند محور چیست و فرآیند محوری چه تاثیری دارد؟

در این مقاله به ابزارها و تکنیک‌های مختلفی که برای مدل‌سازی و بهبود فرآیندها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره می‌شود و بر اهمیت فرهنگ سازمانی و همکاری بین بخش‌ها برای موفقیت در پیاده‌سازی این رویکرد تأکید می‌شود. در نهایت، چالش‌ها و موانع موجود در مسیر پیاده‌سازی مدیریت فرآیند محور و راهکارهای پیشنهادی برای غلبه بر این چالش‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

آیا تا به حال چیزی در مورد مدیریت فرآیند محور شنیده‌اید؟ فرآیند محوری را تا چه میزان متاثر می‌دانید؟ شرکت‌ها و سازمان‌ها برای آن که بتوانند عملکرد سازمان خود را بهبود دهند و نرم افزار ای آر پی را به درستی پیاده سازی کنند نیاز به یکسری استراتژی و فرآیندهای مناسب دارند.

در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با مدیریت فرآیند محور آشنا کنیم و بدانید که چه مزایا و معایبی را در سازمان‌ها و موسسات بزرگ دارد و همچنین مراحل آن را نیز ذکر خواهیم کرد که در صورت نیاز از آن در موسسات خود استفاده کنید.

خواندن مقاله مدیریت فرآیند محور را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران مالی
مدیران و سهامداران سازمان‌ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

مدیریت فرآیند محور چیست؟

احتمالا بارها به گوشتان خورده است که کسب و کار باید براساس استراتژی و فرآیندهایی عمل کند تا بتواند تصمیمات مهم مالی برای بقای عمر تجاری خود اتخاذ کند، اکنون مدیریت فرآیند محور چیست؟ فرآیند محوری چه تاثیری در برنامه های موسسات دارد؟

مدیریت فرآیند محور شناخت سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار است، هدف از این شناخت برطرف کردن و برآورده ساختن خواسته های و نیازهای مشتریان است. سازمان‌ها باید بتوانند به درستی مدیریت درخواست مشتریان را پاسخ دهند تا مشتریان را به کسب و کار خود جذب نمایند.

مدیریت فرآیند محور روابط میان تامین کنندگان، مشتریان و دیگر بخش‌های یک سازمان را نشان می‌دهد که چگونه کار در نواحی مختلف با تعامل انجام شده است، نکته‌ای که باید بدانید این است که در سازمان‌هایی که براساس فرآیند محوری مدیریت می‌شوند، رضایت مشتریان به دلیل انجام کلیه‌ی فرآیندها بیشتر از سازمان‌هایی است که تنها جزء کوچکی از فرآیند را انجام می‌دهند.

اهمیت مدیریت فرآیند محور و فرآیند محوری در سازمان

یکپارچه سازی اطلاعات و کسب و کارها نیازی است که با توسعه سازمان‌ها هر روز بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد و در این بین طراحی و مدیریت فرآیندهای کسب و کار بوسیله یک ابزار هوشمند و کارآمد می‌تواند پاسخ مناسبی به این نیاز باشد.

فرآیندها می توانند نقشه راهی باشند تا که هر یک از افراد یک سازمان به راحتی و با دقت بالا وظیفه سازمانی خود را ایفا نمایند و تاثیر آن در نقطه اثر و به طور آنی و فوری در سایر سطوح سازمانی منعکس شود.

سازمان ها با وجود فرآیندها شبیه به یک ارکستر منسجم و هماهنگ حرکت می‌کنند که هر نت نواخته شده توسط اعضای گروه تاثیری مستقیم در ارائه این گروه دارد و منشا اثر می‌شود و مدیران سازمانی نیز به عنوان رهبران این ارکستر به راحتی می‌توانند سازمان را هدایت و رهبری نمایند.

با توجه به رشد و پیشرفت هر روز تکنولوژی و حوزه های کسب و کار، نیاز به نرم افزارهایی که در یک بستر همه فرآیندهای سازمانی را هدایت و رهبری نماید؛ بیش از همیشه مورد توجه و انتظار صاحبان کسب و کارها بوده است، به طوری که فرآیند محوری بودن یک نرم افزار ویژگی مهمی است که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مورد توجه و خواسته شان هست .

فرآیند محوری در سازمان و مدیریت فرآیند محور

فرآیند محوری با توجه به خواسته ها و نیازهای مشتریان انجام می‌شود

فرآیند محوری بودن چیست؟

فرآیند محور بودن یک نرم‌افزار قابلیتی است که موجب می‌شود هر سازمان به فراخور نیاز و با توجه به ساختارهایش بتواند از آن استفاده کند، با ایجاد کارتابل شخصی برای هر کاربر و دسترسی های فردی یا گروهی این فرآیند کنترل و اجرا می‌شود.

در واقع نرم افزار به طور نیمه هوشمند می‌تواند آن را به وسیله شروطی که در طراحی و اجرا فرآیند تعیین می‌شود، مراحل صحیح یک وظیفه سازمانی را هدایت کند و بدین ترتیب می‌توانیم نقش نظارتی و کنترلی برای مدیران تعریف کرد.

قبل از کارهای روزمره به راحتی با این ابزار می‌توانند علاوه بر کنترل عملکرد و مدیریت محتوای سازمان هرلحظه بتوانند به راحتی گزارشی به روز و دقیق از روند اجرای عملیات های سازمانی در حوزه‌های مختلف داشته باشند.

اتفاق خوشایندی که در طراحی فرآیند کار با این ابزارها می‌افتد، حذف فرآیندهای کاغذی در سازمان‌هاست و علاوه بر آن در سیستم‌های سازمانی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر حفظ اسرار سازمانی و چابکی انجام کار و صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها داشته باشند.

نحوه انتخاب صحیح سیستم فرآیند محور برای سازمان

هر سازمان نیاز دارد برای طراحی یک فرآیند بارها و بارها آزمون و خطا کند، تا به گردش کار ایده‌آل برسد؛ بنابراین طراحی فرآیندها نیاز به تبحر و آگاهی کامل از تمامی فرآیندهای سازمانی دارد و معمولا واحد سیستم‌ها و روش‌ها این وظیفه را به عهده می‌گیرند؛ اما شرکت‌های نرم افزاری نیز باید Best Practice برای انجام و طراحی یک فرآیند داشته باشند تا بتواند در مواقع لزوم مشتری را راهنمایی کنند و یا ارائه راهبردی داشته باشند.

بسیاری از شرکت‌های نرم افزاری براساس معماری برنامه یک سیستم ساز را طراحی کرده و به مشتری ارائه می دهند که معمولا هم قیمت بالایی دارند، اما وجود چند نکته در انتخاب صحیح این مورد توجه می‌باشد.

نکات ضروری و مهم مدیریت فرآیند محور و فرآیند محوری در سازمان

استفاده از فرآیند محوری موجب کسب رضایت مشتری می‌شود که توسعه فروش را به همراه دارد

به طور مثال اضافه کردن فیلد کم و زیاد کردن ستون‌ها در یک فرم، ایجاد شروط در تهیه یک فرآیند و تعیین مسیرهای مختلف برای انجام یک فرآیند و ایجاد سطوح دسترسی مختلف در یک فرآیند، می‌تواند یک مزیت رقابتی در انتخاب یک نرم‌افزار باشد.

اگر شرکت‌های نرم‌افزاری بتوانند این ابزار را به سادگی به مشتری  آموزش بدهند، سپس در اختیار آن‌ها قرار بدهند؛ گام موثری در بومی سازی فرآیندها در داخل سازمان برداشته می شود.

می‌تواند به بهسازی فرآیندها و انجام کار با دقت و صحت بالا کمک کند؛ این روش علاوه بر صرفه‌جویی وقت و هزینه برای مشتری در واقع سیستم سازی را به شیوه‌ای کاملاً قابل فهم می‌توانند در سازمان ایجاد کنند.

مراحل فرآیند محوری کردن سازمان

طبیعتا برای آن که بتوانیم استراتژی و فرآیندی را در یک سازمان مطابق با نیازهای و اصول مشتری مداری پیاده سازی کنیم، باید مراحلی را به درستی انجام دهیم که شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف مراحل فرآیند محوری سازمان
1 اتحاد میان مدیران و دیگر اعضای سازمان
2 تقویت روابط رسمی میان کارکنان
3 تعیین یک استراتژی مشخص برای پیشبرد اهداف
4 تخصیص منابع با توجه به نیازهای مشتریان
5 باید اعضای سازمان تعامل داشته باشند و از مستقل شدن جلوگیری شود
6 ایجاد یک گروه نظارتی
7 استخدام مشاوران برای فرآیندهای سازمان
8 ریشه یابی مشکلات و پیشبرد کارها مطابق با خواسته مشتریان
9 ایجاد تفکر فرآیند محوری در مدیران اجرایی
10 استفاده از نرم افزارهایی برای مدلسازی، تست و بهبود فرآیندها

نرم افزار فرآیند محور ArianERP

نرم افزارهایی که قابلیت فرآیند محوری داشته باشند و بتوانند در سازمان‌ها به درستی پیاده سازی شوند و از همه مهم‌تر به صورت یکپارچه عمل کنند؛ تعداد انگشت شماری می‌باشند؛ بنابراین برای آن که بتوانید این نرم افزارها را از دیگر نرم افزارها تمایز دهید و بشناسید بهتر است که قبل از انتخاب نرم افزار در سازمان خود مشورت کوتاهی با افراد کاربلد داشته باشید.

ما در گروه داده پردازی آرین سیستم این قابلیت را برایتان به ارمغان آوردیم تا با در اختیار گذاردن فرآیند ساز و آموزش به مشتری به بومی‌سازی آن متناسب با نیاز سازمان‌ها اقدام نمایید؛ لازم به ذکر است در نرم افزار آرین سیستم با توجه به امکانات برنامه قادر خواهید بود فرآیندها را بومی سازی و شخصی نمایید و فرآیندهایتان را بهبود و ارتقا بخشید.

عوامل موثر در موفقیت اجرای سیستم فرآیند محور سازمان ها

برای آن که تمام مراحل فرآیند محوری و مدیریت فرآیند محور در سازمان‌ها و موسسات با موفقیت به انجام برسد، به عواملی بستگی دارد که نقش مهم و کلیدی در سازمان ایفا می‌کنند، عوامل موثر در موفقیت اجرای سیستم فرآیند محوری سازمان‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

    • مدیریت ارتباط با مشتریان
    • مدیریت ارتباط با تامین کنندگان
    • تقویت مهارت مدیریت پروژه
    • آموزش مستمر به کارکنان
    • توانایی الگوبرداری
    • توانمندسازی کارکنان

نتیجه گیری

مدیریت فرآیند محور شناخت سیستم مدیریت کسب و کار است، هدف از این شناخت برطرف کردن و برآورده ساختن خواسته های و نیازهای مشتریان است، در سازمان‌هایی که براساس فرآیند محوری مدیریت می‌شوند، رضایت مشتریان به دلیل انجام کلیه‌ی فرآیندها بیشتر از سازمان‌هایی است که تنها جزء کوچکی از فرآیند را انجام می‌دهند.

در مقاله‌ای که خواندید مدیریت فرآیند محور را به همراه روش های سنجش رضایت مشتریان شرح دادیم تا بتوانید با کمک نرم افزار مدیریت کسب و کار، فرآیندها را مطابق با خواسته‌ها و نیازهای مشتریان انجام دهیدکه این امر موجب توسعه فروش و اقتصادی موسسه خواهد شد، در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در مورد موضوع مقاله دارید در دیدگاه می‌توانید برایمان بنویسید و کارشناسان در اسرع وقت پاسخ دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
در صورتی که سوالی ندارید به دیگران کمک کنید تا مشکلشان حل شود!